Awatar to obraz wybitnego przedstawiciela określonego segmentu docelowej grupy odbiorców. Docelowy segment odbiorców to grupa osób, którą zidentyfikowałeś na podstawie kluczowych dla Ciebie kryteriów: płci, wieku, położenia geograficznego, zawodu, poziomu dochodów, kluczowych problemów itp. Awatar to obraz, który uosabia ten segment. Każdy segment grupy docelowej powinien mieć co najmniej dwa awatary.
Wyjaśnijmy na przykładzie niszy produktów dziecięcych. Grupą docelową są matki z dziećmi w wieku od 0 do 6 lat. Jest to jednak tylko grupa osób. Należy go podzielić na segmenty według kryterium „wiek dzieci”: niemowlęta; od 1 do 3 lat; od 3 do 6 lat.
Sytuacja trochę się wyjaśniła, ale nadal są problemy ze zrozumieniem publiczności. Weźmy dla przykładu segment matek z dziećmi w wieku od 3 do 6 lat. Może obejmować gospodynie domowe, które cały swój czas poświęcają rodzinie, oraz matki pracujące zawodowo, które spędzają dziesięć godzin dziennie w fotelu biurowym. To dwie zupełnie różne osoby pod względem cech osobistych, pragnień, celów, ale w obrębie segmentu dogadują się, ponieważ łączą ich podobne potrzeby. Będą to Twoje dwa awatary dla tego segmentu docelowych odbiorców. W Oise Trade Polska budujemy awatary dla odbiorców firmy klienta.
Komu przedsiębiorcy sprzedają swój produkt? Grupa docelowa? To zbyt abstrakcyjne pojęcie. Sprzedajesz konkretnej osobie o określonym statusie społecznym i poziomie dochodów. Ma swój własny styl życia, cechy charakteru, nawyki, pragnienia, cele, wątpliwości, lęki, problemy, doświadczenia itp. Budując swój lejek sprzedażowy, opracowując strategię, dobierając asortyment, pisząc teksty i tworząc projekt stron dla serwisu sklepu internetowego i sieci społecznościowych, ważne jest, aby jasno zrozumieć, dla kogo to wszystko się robi.
Wszelkie działania w ramach Twojego lejka sprzedażowego i całego biznesu powinny skupiać się nie na abstrakcyjnej grupie docelowej, ale na konkretnej osobie – najważniejszym przedstawicielu każdego segmentu grupy docelowej. Na blogu firmy Oise Trade przyglądamy się procesowi tworzenia awatara, czyli portretu klienta.
Jaki powinien być awatar?
Jeśli Twoja firma już działa i posiadasz bazę danych zawierającą informacje o klientach, należy użyć tej informacji do opisania swojego awatara. Opis awatara powinien być jak najbardziej szczegółowy, tak jakbyś opisywał swojego przyjaciela. Jeśli dopiero zaczynasz działalność gospodarczą, możesz stworzyć hipotetyczny opis, który z biegiem czasu będziesz dostosowywał do rzeczywistych danych klienta.
Aby ułatwić Ci utworzenie awatara, rozważ następujące pytania:
Jak nazywa się klient?
Cechy osobiste.
Stan cywilny.
Czym się zajmuje, jaki ma zawód, jakie ma wykształcenie?
Jakie cele realizuje Klient?
Jakie obawy i wątpliwości stoją mu na drodze do osiągnięcia tych celów?
W jaki sposób Twój produkt może pomóc tej konkretnej osobie?
Pracując nad swoimi awatarami, będziesz mieć jasne pojęcie o tym, z kim współpracujesz, komu sprzedajesz swoje produkty i jak tworzyć oferty, aby szybko skłonić odbiorcę do zakupu. Wynik Twojego lejka sprzedażowego, stylu komunikacji, content marketingu, copywritingu i wielu innych czynników będzie zależał od tego, jak szczegółowy będzie portret klienta. Jeśli masz trudności z utworzeniem awatara klienta - skontaktuj się z Oise Trade. Nasi eksperci zawsze chętnie służą pomocą.