Każdy biznesmen dąży do zwiększenia zysków. Przedsiębiorcy zajmujący się handlem elektronicznym, w szczególności dropshippingiem, nie są wyjątkiem. Szybkie i całkiem niezłe zyski można osiągnąć dzięki artykułom sezonowym. Nie da się jednak zbudować solidnego biznesu wyłącznie na noworocznych i świątecznych dekoracjach czy "walentynkach". Specjaliści z Oise Trade podpowiadają, jak pracować z towarami sezonowymi.
Rodzaje sezonowości Popyt sezonowy to wahania popytu na towary lub usługi. Na poziom popytu wpływa pora roku, święta, początek roku szkolnego, okresy promocyjne, pogoda oraz inne czynniki środowiskowe i społeczne.
W zależności od różnicy w wielkości sprzedaży w sezonie i poza nim można wyróżnić trzy rodzaje sezonowości:
Umiarkowana. Różnica w wielkości sprzedaży wynosi 10-20 procent. Takie towary można zasadniczo sklasyfikować jako towary całoroczne, ponieważ sprzedają się całkiem dobrze przez cały rok. Są to na przykład artykuły spożywcze i dziecięce.
Jasne. Różnica w sprzedaży sięga 30-40%. W tym przypadku zysk "poza sezonem" będzie dość ograniczony. Na przykład są to towary do daczy, sprzęt rolniczy, towary na wakacje na plaży i towary do naprawy. Jeśli zdecydujesz się sprzedawać towary o jasnej sezonowości, asortyment powinien być rozcieńczony i całoroczny.
Ciasno. Różnica w wielkości sprzedaży wynosi od 50% do 100%. Są to towary, które są istotne w ściśle określonym momencie, związane ze świętami, wydarzeniami kalendarzowymi, tradycjami i nawykami. Na przykład ozdoby świąteczne lub pluszowe misie z serduszkami na 14 lutego, których dzień po święcie nikt nie potrzebuje. Oczywiście takie towary powinny stanowić tylko niewielką część asortymentu, aby w pozostałej części roku nie pozostać bez zysku i zarabiać na innych towarach.
Co należy wziąć pod uwagę przy sprzedaży jasnych i twardych produktów sezonowych? Jest dość oczywiste, że strategia sprzedaży będzie zależeć od rodzaju wybranego produktu. Dla początkujących lepiej jest zacząć od towarów całorocznych, aby mieć stabilny dochód. Z czasem, gdy zdobędziesz doświadczenie, możesz rozcieńczyć je towarami o umiarkowanej sezonowości, ponieważ ich sprzedaż jest mniej ryzykowna.
Może pojawić się pytanie: po co w ogóle mieszać z jasną i twardą sezonowością. Odpowiedź brzmi: im silniejsza sezonowość towarów, tym większy zysk można uzyskać w sezonie popytu na nie. Ale tylko przy odpowiednim podejściu.
Przygotować się do sezonu sprzedaży danego produktu należy z wyprzedzeniem. Jeśli zaczniesz wybierać produkt noworoczny w październiku, będzie już za późno. Faktem jest, że wielu kupujących szuka towarów z wyprzedzeniem, a czasami kupuje je przed rozpoczęciem sezonu. Po drugie, na początku sezonu karty Twoich produktów powinny już znajdować się na szczycie wyszukiwarki. Tylko w takim przypadku można uzyskać maksymalne korzyści ze sprzedaży towarów sezonowych. W przeciwnym razie po prostu nie masz czasu na zajęcie dobrego miejsca w wyszukiwarce, a większość sprzedaży przejdzie Ci koło nosa.
Ważne jest, aby przygotować się z wyprzedzeniem na okres wysokiego popytu.
Przygotowanie obejmuje:
opracowanie asortymentu;
zakup towarów (lub znalezienie dostawcy w przypadku dropshippingu);
przegląd i edycję katalogu;
aktualizowanie kart produktów, dodawanie brakujących informacji, zdjęć;
obliczanie dopuszczalnych limitów rabatowych;
wysyłanie powiadomień z wyprzedzeniem do klientów.
Sezon musi zostać zakończony na czas. Ważne jest, aby wziąć pod uwagę zapasy i sprzedać jak najwięcej (nie dotyczy to dropshipperów, nie muszą oni przechowywać towarów w magazynie).
Zdecydowanie powinieneś śledzić, jak sprzedaje się Twój produkt, ile go zostało, ile dni pozostało do końca sezonu. Z pomocą tych danych możesz zaplanować swoją sprzedaż. Na przykład, obliczyłeś i zdałeś sobie sprawę, że aby wyprzedać towar przed końcem sezonu, musisz dokonywać 50 sprzedaży dziennie. Ale jak dotąd dokonujesz tylko 40 sprzedaży. W takim przypadku musisz stymulować sprzedaż. Pomocne będą wszelkiego rodzaju rysunki, rabaty, wyprzedaże. W skrajnych przypadkach lepiej jest sprzedawać towary po kosztach niż ponosić straty.
Jeśli potrzebujesz porady w zakresie zarządzania sprzedażą, rozwoju strategii marketingowej i innych aspektów pracy w e-commerce, skontaktuj się z Firma Oise Trade.